Terkini

Menu

Memahami Tidur Bayi




1) Banyak manakah tidur yang diperlukan bayi?

Bayi memerlukan lebih banyak tidur daripada orang dewasa semasa usia awal mereka. Secara purata, bayi bawah tiga bulan tidur dua kali lebih banyak daripada ibubapa mereka tetapi separuh itu dilakukan di siang hari. 

Namun, bayi muda tidak mengambil tidur ini dalam satu tempoh masa panjang, sebab mereka perlu bangun untuk makan. Sehingga tiga bulan, bayi tidur sepanjang hari mengikut satu kitaran tidur-bangun, dengan tempoh tidur yang lebih lama di waktu malam. 

Panjang kitaran ini amat berbeza antara bayi, tetapi secara purata, bayi anda akan tidur dalam blok dua jam di siang hari dan empat hingga enam jam di waktu malam. Dapatkan maklumat lanjut tentang banyak mana tidur diperlukan bayi anda. 



2) Apakah fasa-fasa tidur?

Sama seperti kita dewasa, bayi melalui fasa-fasa tidur. Walaupun ramai kita merasakan kita tidur secara tidur mati, sebenarnya, kita tidak menjalani tidur nyenyak sepanjang malam, untuk bangun di waktu pagi. 

Sebaliknya, kita "berpusing" melalui beberapa peringkat tidur, yakni menurun dari fasa mengantuk masuk tidur ringan dan tidur mimpi, sebelum ke fasa tidur nyenyak. Setelah melalui semua ini kita kembali naik ke atas menerusi tidur mimpi dan tidur ringan hingga sampai ke permukaan tidur, sebelum menurun semula. 

Tidur mimpi juga dikenali sebagai tidur gerak mata cepat, atau REM (rapid eye movement). Bayi dan orang dewasa melalui kitaran tidur ini sebanyak lima kali sehari. 

Fasa-fasa tidur ini menjelma dalam bayi sebelum mereka dilahirkan. Bayi anda telahpun mengalami tidur mimpi semasa dia dalam uterus apabila anda mengandungkan dia enam atau tujuh bulan. 

Anda akan dapat melihat perbezaan antara tidur mimpi dan tidur bebas-mimpi yang dimanifestikan olehnya sekarang dengan mudah. Dalam tidur mimpi, anda boleh lihat matanya melompat ke depan dan ke belakang di bawah kelopak mata, manakala lain bahagian badan berdiam tetapi kadangkala berlaku sentakan, di samping pernafasan yang tidak teratur. 

Dalam tidur tanpa mimpi, atau tidur lena, bayi anda akan bernafas secara mendalam dan teratur, kadangkala dengan kelohan. Dia akan berbaring diam-diam, dengan melakukan gerakan kecil mulut menghisap atau tergeramang dengan tiba-tiba. Gerakan tergeramang keseluruhan badan secara tiba-tiba ini diberi nama kejutan hipnagogik dan adalah normal. 

Ia berlaku bagi kanak-kanak lebih tua dan orang dewasa juga, selalunya semasa anda baru nak lelap. Walaupun tidur diam tanpa mimpi sudah mantap dalam bayi baru lahir, ini berlaku untuk tempoh-tempoh singkat bukan secara terus-menerus seperti kanak-kanak tua dan orang dewasa. Semasa bulan pertama hidupnya, tidur diam menjadi semakin berterusan dan tergeramang juga akan hilang. 



3) Banyakkah bayi saya bermimpi?

Bayi muda mempunyai lebih banyak tidur mimpi daripada orang dewasa. Mengikut pakar tidur AS, Dr Richard Ferber, bayi pramatang menghabiskan sekitar 80 peratus masa dalam tidur mimpi REM dan 50 peratus menjelang cukup bulan. Ini jatuh ke 33 peratus menjelang usia tiga tahun dan mencapai peringkat orang dewasa, iaitu 25 peratus menjelang 10 hingga 14 tahun. 

Tidur mimpi dianggap satu masa penting untuk membolehkan semua pengalaman kita difailkan, oleh itu, memang penting untuk bayi yang sedang membesar dan berkembang cepat. 



4) Bagaimanakah tidur bayi bertukar nanti?

Antara tiga bulan dan setahun bayi anda akan tidur lebih banyak lagi di waktu malam dan semakin kurang di waktu siang. Pada tiga bulan secara purata, dia akan tidur dua kali lebih banyak di waktu malam berbanding siang. 

Tempoh tidur sekejap waktu siang akan menjadi lebih panjang dan kurang kerap menjelang enam bulan. Pada masa ini, kebanyakan bayi tidur 12 jam di waktu malam, dengan bangun sebentar hanya sekali-sekala dan di siang hari dia tidur dua kali selama satu atau dua jam. 

Menjelang 12 bulan kebanyakan bayi tidur sejumlah 12 hingga 14 jam, termasuk tidur siang sekali. Pada tahun berikutnya, tidur siang mungkin tiada lagi. 
Bagaimana saya boleh mengendalikan tidur siang bayi?

Mengendalikan tidur siang bayi adalah penting untuk memupuk amalan tidur yang baik. Jika bayi anda tidur lewat pada siang hari ini akan menjejaskan tidurnya di waktu malam nanti. Sebabnya mungkin banyak daripada kerja "menfailkan" stimulasi bagi hari itu ke dalam mimpi bayi telah selesai dilakukan semasa tidur siang. Ini bermakna "bakul menfailkan" mimpi sudah agak kosong untuk tidur malam. 

Sebab itu wajar diaturkan tidur siang utama bayi awal di siang hari dan tengah hari, dan apabila bayi lebih tua, aturkan tidur siang utama dia sesudah sahaja makan tengah hari, untuk membolehkan jarak yang panjang untuk dia berjaga sebelum tidur malam. Dengan cara ini, dia mempunyai cukup masa untuk membina storan pengalaman baru untuk difailkan. 



5) Apakah ritma tidur natural bayi saya?

Kebanyakan bayi secara fizikal mampu tidur sepanjang malam dari umur enam bulan, walaupun terdapat variasi besar antara bayi. Bayi baru lahir pun sudah pernah mengalami malam yang panjang dan sepi. 

Mereka telah lama mendengar bunyi-bunyian keluarga anda melalui dinding uterus (rahim) dua bulan sebelum dilahirkan. Jangan bimbang bising sehingga berjengket-jengket bergerak dalam rumah di siang hari, sebab bunyi-bunyian keluarga yang dikenali itu amat menenangkan bayi baru anda. 

Sama seperti anda, kitaran tidur-berjaga bayi anda ada kaitannya dengan ritma penyusuan hariannya, suhu badan dan pengeluaran hormon. Semua ini mempengaruhi kitaran biologi natural, atau ritma sirkadian, yang dilalui oleh badan kita setiap 24 jam. Kita tertidur apabila tahap hormon adrenal dan suhu jatuh, kemudian kita bangun dari tidur apabila tahap hormon dan suhu badan naik kembali. 

Sebenarnya agak susah untuk tidur apabila tahap hormon dan suhu badan kita tinggi dan sukar juga untuk bangun berjaga jika ianya rendah. Inilah sebabnya kita mendapat gangguan ritma harian apabila kita merentasi zon-zon waktu dengan penerbangan udara, dan mengapa pekerja syif perlu berlatih supaya dapat mengatasi keperluan waktu kerja mereka yang luarbiasa. 

Setengah individu lebih cekap mengatur ini dari lain, yang juga menjelaskan mengapa sebilangan ibu dan bapa mengalami lebih banyak masalah mengendalikan bayi yang bangun malam berbanding ibubapa lain. 



6) Apa kaitan penyusuan dan tidur?

Sama seperti kita, bayi berusia lebih dari tiga bulan perlu mempelajari bagaimana menutupkan sistem pencernaan mereka di waktu malam dan belajar bangun untuk sarapan pagi pada masa yang sama setiap hari. Sistem mereka akan menjadi bercelaru jika mereka memang mengharapkan akan dapat sebotol susu untuk membantu tidur di waktu malam. Yang menenangkan mereka ialah menghisap, tetapi susu yang dimakan perlu dicernakan juga. 

Pendekatan yang lebih praktikal ialah untuk mula mengasingkan penyusuan daripada tidur pada usia lebih kurang tiga bulan. Jika anda menyusu badan, cuba berikan bayi anda penyusuan akhir lebih awal di malam hari, atau di permulaan rutin tidur. 

Jika anda menyusu botol, anda boleh mengurangkan jumlah formula yang diberikan semasa penyusuan akhir, dan menambahkan yang selebih itu kepada penyusuan di waktu siang. Pada masa sama, bayi boleh mula mempelajari tabiat tidur baru, seperti mandi, pakai pijama dan mendengar cerita atau lagu sebelum ditinggalkan untuk terlena dan tidur. 



7) Apa harus saya lakukan supaya bayi saya tidur dengan sendiri?

Tentu tidak membantu jika anda berada bersama bayi semasa bayi mahu tidur, sebab dia akan asosiasikan anda dengan proses nak tidur. Ini bermakna dia akan mengharapkan kehadiran anda setiap kali dia naik semula ke permulaan pusingan kitaran tidur - jangan lupa jumlahnya lima kali! 

Oleh itu, beri ciuman selamat malam dan tinggalkan bilik. Jika perlu, jenguk masuk sekali-sekala dan sebut-sebutkan kata-kata tenang dan tepuk-tepukkan dia sehingga dia terus terlena. Bacalah lain strategi yang mungkin dapat membantu bayi anda tidur sepanjang malam. 


Ditulis oleh Dr Olwen Wilson, pakar konsultan psikologi kanak-kanak di Royal Surrey County Hospital di UK dan mempunyai minat spesifik dalam masalah tidur di zaman kanak-kanak. 

Sumber : babycenter.com.my

Share This:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Memahami Tidur Bayi "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM