Terkini

Menu

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Bayi Baru Lahir

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Bayi Baru Lahir


Bayi baru lahir memang comel dan menggeramkan. Tetapi sejauh mana kita mengenali insan cilik ini semasa baru lahir. Ketahui fakta penting mengenai bayi baru lahir agar anda dapat lebih memahami keperluannya.

1. Saiz otak bayi hanya kira-kira ¼ saiz otak orang dewasa. Kebanyakan bayi dilahirkan mempunyai lebih daripada 100 bilion sel otak yang masih belum dihubungkan antara satu sama lain. Bagaimanapun, otak bayi boleh berfungsi pada kelajuan secepat kilat dan mampu membentuk rangkaian hubungan yang baru di antara sel otaknya pada kadar tiga billion sesaat.

2. Bayi baru lahir tidak ada kepala lutut. Ia tidak terbentuk sehinggalah bayi berusia enam bulan.

3. Bayi menangis tanpa air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia lima minggu.

4. Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan daripada tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.

5. Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Bayi Baru Lahir "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM