Terkini

Menu

Petunjuk Anak Sihat

Petunjuk Anak Sihat

Petunjuk Anak Sihat

1. Lincah

Anda mungkin pening kepala melihat dia sentiasa bergerak aktif dan tidak henti-henti bermain. Jangan risau! Itu tandanya dia sihat. Sebaliknya anda perlu bimbang jika dia kelihatan lesu dan tidak berminat untuk bermain.


2. Pandangan dua hala

Si kecil biasanya suka bercakap mengenai apa sahaja yang terlintas di kotak fikirannya. Dia akan memandang anda dan mahu anda turut memandangnya sewaktu dia bercerita. Ketahuilah itu adalah salah satu cara anda mengetahui bahawa dia sihat atau tidak. Jika pandangan lesu atau dia tidak mahu bercakap dengan anda, dia mungkin sedang sakit.



3. Rambut sihat bersinar

Setiap kanak-kanak memiliki jenis rambut yang berbeza. Namun, kesihatan rambut dinilai dari segi keadaannya yang bermaya, kuat dan bersinar. Jika rambutnya mudah putus atau kusam, mungkin itu petanda dia kekurangan zat seperi B kompleks dan zink.



4. Suhu 36.5°C - 37.5°C

Jika anak lesu atau lebih selesa tidur berbanding bermain dan pada masa yang sama dia juga tidak lalu makan, maka segera periksa suhu badannya. Ada kemungkinan dia mengalami demam atau pun masalah kesihatan yang lainnya.



5. Tidak mudah sakit

Pada usia satu hingga enam tahun, anak anda mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi dan cenderung menerokai persekitarannya. Dia mungkin terdedah kepada kekotoran yang menjadi agen pembawa kuman. Jika daya tahan badannya kuat, dia tidak mudah diserang penyakit walau pun bergaul dengan rakan-rakannya yang tidak sihat.

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Petunjuk Anak Sihat "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM