Terkini

Menu

Berat Badan Yang Sihat Sebelum Hamil



Berat badan memainkan peranan yang penting dalam kehamilan yang sihat. Wanita yang mempunyai berat di bawah normal berbanding ketinggian mereka mempunyai risiko yang lebih besar untuk kelahiran pra-matang dan mempunyai bayi yang lebih kecil. Berat badan berlebihan atau gemuk mempunyai risiko yang lebih tinggi bagi mempunyai komplikasi semasa hamil, kelahiran yang sukar, bayi yang berat lebih daripada purata dan bayi mereka lebih cenderung untuk mempunyai masalah berat badan ketika dewasa. Kedua-dua sebab ini boleh membawa kepada pertumbuhan dan pembangunan terbantut di dalam rahim. Bayi yang mengalami pertumbuhan terbantut dalam rahim mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit kronik bila dewasa. Jadi berat badan yang tidak sihat bukan sahaja ancaman kepada anda -ia adalah satu faktor yang boleh mempengaruhi kesihatan anak anda ketika dewasa.


Kita sering mempunyai idea subjektif berapa banyak berat badan yang terlalu sedikit atau terlalu banyak. Anda boleh menggunakan jadual BMI untuk mengetahui berat ideal anda. BMI adalah nisbah berat kepada ketinggian, dan ia biasanya digunakan dalam bidang kesihatan sebagai ukuran yang lebih tepat saiz badan daripada berat badan semata-mata. (Lagipun, seorang lelaki yang enam kaki empat inci tinggi dan 90kg diamggap tidak gemuk, tetapi seorang yang berat badan yang sama yang lima kaki tujuh inci tinggi dianggap berat badan berlebihan.)


Kesan-kesan kesihatan yang berlebihan berat badan datang daripada overfat. BMI bukanlah ukuran yang sempurna kerana ia tidak memberitahu anda jika berat badan anda adalah sebahagian besarnya otot atau lemak. Ramai bodybuilder jatuh ke dalam kategori berat badan berlebihan walaupun mereka mungkin mempunyai lemak yang sangat sedikit, dan hanya kerana BMI mereka adalah tinggi tidak bermakna mereka akan dibebani dengan masalah kesihatan yang sama yang datang dengan obesiti. Walau bagaimanapun, apabila kebanyakan daripada berat kita adalah lemak yang berlebihan jadi BMI adalah ukuran yang berguna sama ada berat badan anda biasa atau meletakkan anda berisiko untuk masalah kesihatan.


Terdapat perbahasan yang berterusan mengenai mana satu BMI yang dianggap normal, berat badan berlebihan atau gemuk. Secara umum, orang bersetuju bahawa BMI di bawah 26 untuk wanita yang merancang kehamilan adalah berat badan yang sihat, BMI dari 26 hingga 29 adalah berat badan berlebihan, dan BMI melebihi 29 dianggap gemuk.



Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Berat Badan Yang Sihat Sebelum Hamil "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM