Terkini

Menu

Hampir 85% Bayi Baru Lahir Alami Gerd


Hampir 85% Bayi Baru Lahir Alami Gerd


Penyakit refluks gastroesofagus menyebabkan gejala seperti pedih ulu hati, sakit dada.

Mungkin sebilangan daripada kita percaya bahawa gastroesophageal reflux disease (GERD) adalah masalah orang dewasa. Sebenarnya, kanak-kanak dan bayi juga berhadapan dengan masalah ini.

Malah, ia bukan luar biasa untuk bayi yang baru dilahirkan mengalami muntah atau muak selepas penyusuan selain batuk dan masalah pernafasan.

Hampir 85 peratus bayi mengalaminya dalam masa seminggu selepas kelahiran manakala, separuh daripada bayi mengalaminya dalam tempoh tiga bulan pertama usia mereka.

GERD atau penyakit refluks gastroesofagus menjelaskan mengenai aliran ke belakang (refluks) jus asid perut yang digunakan untuk mencerna makanan ke dalam esofagus (tiub yang membawa makanan daripada mulut ke perut) yang menyebabkan gejala seperti pedih ulu hati dan sakit dada.

Keadaan ini terjadi kerana injap otot di bawah esofagus (lower esophageal sphincter-LES) gagal berfungsi sebaiknya. Pada sesetengah orang GERD dikaitkan dengan masalah saluran esofagus di bahagian bawah LES, otot serat yang selalunya menutup esofagus daripada perut. Jika ia tidak ditutup dengan sempurna, makanan dan cecair boleh kembali semula ke dalam esofagus dan menyebabkan kesakitan, keradangan dan kadang kala ulser.

Di kalangan bayi pula, antara 1:300 hingga 1:1000 mempunyai simptom reflux yang signifikan. Ia biasanya dise­babkan pembentukan LES yang belum sempurna.

Pakar Perunding Kanak-Kanak, Darul Ehsan Medical Centre, Dr Fadzillah Ghazali, berkata di kalangan kanak-kanak, masalah reflux semakin berkura­ngan apabila umur semakin meningkat.

Begitupun, ada beberapa sebab lagi yang menyebabkan terjadinya reflux di kalangan kanak-kanak. Antaranya, kanak-kanak yang berhadapan dengan masalah saraf seperti Cerebral Palsy, lambat perkembangan dan sindrom down.

Selain itu, ia juga boleh terjadi di kalangan kanak-kanak yang mengalami masalah pernafasan kronik seperti asma, kedudukan LES yang lebih banyak pada bahagian abdomen dan sudut penyambungan saluran makanan ke bahagian perut lebih ke atas.

Meskipun reflux boleh sembuh dengan sendirinya seiring peningkatan usia kanak-kanak itu tetapi ada juga kanak-kanak yang memerlukan rawatan lebih intensif.

Justeru, sebagai ibu bapa anda perlu perhatikan beberapa simptom yang signifikan.

Dr Fadzillah berkata, rawatan untuk masalah ini dibahagikan kepada bebe­rapa jenis dan jika ia bersifat sedikit (mild reflux) biasanya doktor akan memberi penerangan serta jaminan kepada ibu bapa.

Ia lebih menjurus kepada nasihat mengenai posisi dan penyusuan atau pemakanan, katanya.

Beliau berkata, jika reflux itu bersifat sederhana (moderate reflux) biasanya doktor akan memberi nasihat daripada sudut pemberian makanan. Misalnya bancuhan susu lebih pekat atau menggunakan susu formula khas untuk masalah ini.

Katanya, sekiranya reflux tidak terkawal dengan ubat-ubatan, biasanya pembedahan untuk menguatkan LES dilakukan.

INFO: Simptom yang signifikan
  • Berat badan tidak bertambah seperti yang sepatutnya. 
  • Batuk berpanjangan dan kelihatan termengah-mengah. 
  • Jangkitan kuman paru-paru (pneumonia) berulang. 
  • Tanda oesophagitis (radang esofagus disebabkan rembesan asid berterusan daripada perut). 
  • Darah dalam muntah dan najis. 
  • Anaemia. 
  • Sakit ulu hati (heartburn). 
  • Kesukaran menelan makanan. 
  • Pembentukan ulcer. 

Sumber: Berita Harian
Dikemaskini ( 15 August 2007 )

Credit: susuibu.my

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Hampir 85% Bayi Baru Lahir Alami Gerd "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM