Terkini

Menu

Cara Rasulullah Didik Anak

Cara Rasulullah Didik Anak


Saw this video about raising children the Prophet’s way on TV AlHijrah channel the other day. It’s just a short video but very enlightening.

Here are some (translation) excerpts of the video that I like:
…mencium kanak-kanak adalah rahmat dan kasih sayang. Ramai yang tak tahu bahawa itu adalah satu ibadah dan kebaikan, iaitu mencium dan mendakap kanak-kanak.
Baginda pernah melihat seorang ibu memanggil anaknya bernama Abdullah. Dia memanggil,“Ya Abdullah! Datang ke sini, aku nak berikan kau sesuatu”. Apabila dia datang, baginda bertanya kepada si ibu, “Apa yang kau nak berikan kepadanya?”“Saya akan berikan dia buah kurma”. Nabi bersabda, “Sekiranya kau tak berikan apa-apa kepadanya, nescaya dituliskan untuk kau sebagai penipu di sisi Allah”. Nabi SAW mengajar kita tentang bercakap benar. Ramai antara kita menipu ketika bermain dengan anaknya, seperti dia memanggil anaknya kerana ingin memberinya sesuatu tetapi dia berbohong. Dia telah memanam sifat buruk dalam diri anaknya. Rasulullah SAW suka mendidik kanak-kanak dalam berkata benar.
Seseorang mungkin memukul budak disebabkan dia membaling sesuatu. Juga menengking dan memarahi budak disebabkan perkara yang remeh. Nabi SAW tak pernah memukul orang lain dan tak pernah menyakiti kanak-kanak. Nabi SAW meletakkan satu kaedah penting: perintahkan anakmu bersolat ketika mereka berumur 7 tahun dan pukullah mereka ketika berumur 10 tahun. Pukul di sini, bukanlah pukulan yang kuat. Tetapi dikatakan memukul dengan benda seperti batang siwak. Ia dilakukan agar kanak-kanak betul-betul merasai teguran. Rasulullah sendiri tak pernah melakukannya. Tetapi baginda begitu penyayang dan mulia dalam melayani kanak-kanak. Jadilah guru ketika dia kecil, dan kawan apabila dia meningkat usia.
Antara hak asasi utama ayah kepada anak-anak ialah melindungi anaknya dengan doa-doa. Rasulullah SAW melindungi Hasan dan Husin dengan satu doa penting. Selepas menyapu mereka berdua, baginda membaca,
 أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطاَنٍ وَهَامَّةٍ وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّة
“Aku berlindung dengan nama Allah yang sempurna daripada syaitan dan haiwan berbahaya dan 
daripada bahaya hasad”.
Sesiapa yang membacanya, Ummu Sibyan takkan dapat memudaratkannya. Ia sejenis jin yang suka menyakiti kanak-kanak.
Seperti yang disebut di dalam beberapa hadith bahawa Allah SWT menyediakan tempat di syurga bagi mereka yang menghidupkan keceriaan di dalam hati kanak-kanak. Ramai yang suka dan sayangkan kanak-kanak tetapi maksud kita di sini agar kita hayati maksud mencontohi Rasulullah SAW. Apabila saya mencium atau mendakap atau bermain dengan anak saya, saya rasakan ia salah satu daripada jenis ibadah atau mencontohi Nabi SAW, mendekat diri saya kepada Allah dan Rasulullah, meningkatkan lagi kecintaan saya kepada Allah dan mendapat kecintaan daripadaNya.
MasyaAllah. I hope I can be a good mother to my children. I have to admit that parenting is not easy and altho children are a joy and a blessing, they can really test your patience sometimes. But then again, children are part of a test from Allah and it is our duty to raise them well so that they grow up to be good Muslim. My MIL always said this to me when my kids throw their tantrums, “Jadi mak kena banyak-banyak sabaq. Kena selalu doa mintak Allah beri kesabaran dan permudahkan semuanya”.
Phew. This is only the beginning. Long road ahead!
“Children are a trust from Allah, both a test and a joy. We will be judged according to our intentions and efforts as parents, and we pray that we may be able to make Allah Taala pleased with us and with them.” — Zawaj.com.

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Cara Rasulullah Didik Anak "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM