Terkini

Menu

Ingin Hamil? Faktor Ketidaksuburan Lelaki


Masalah ketidaksuburan lelaki

Masalah ketidaksuburan lelaki adalah keadaan perubatan yang menjejaskan hampir satu dalam 10 pasangan yang cuba untuk hamil. Untuk lelaki, isu kesuburan yang paling biasa adalah pengeluaran kuantiti dan kualiti sperma yang mencukupi, normal dan pergerakan sperma adalah aktif. Berikut adalah beberapa masalah umum yang mungkin memperlahankan dan mengganggu lelaki yang cuba untuk hamil:
 

Beguk

  • Perkembangan beguk selepas akil baligh boleh merosakkan sel-sel yang menghasilkan sperma dalam buah zakar. Dalam kebanyakan kes, hanya sebelah buah zakar terjejas. Sesetengah lelaki mengalami kemandulan kekal.
 

Varicocele

  • Varicocele adalah kehadiran vena varikos di sekitar buah zakar. Ia berlaku apabila darah tidak mengedarkan keluar kepada buah zakar dengan betul. Peningkatan dalam darah membawa kepada peningkatan suhu dalam buah zakar. Ini menyebabkan paras testosteron yang tidak normal, yang menghalang pengeluaran sperma.
   

Buah zakar tidak memindah ke tempat sepatutnya (undescended testis):

  • Seorang bayi lelaki mula berkembang dalam kandungan ibu, buah zakar itu biasanya terbentuk di dalam perutnya dan turun ke dalam skrotum sejurus sebelum kelahiran. Apabila langkah itu tidak berlaku, bayi itu dilahirkan dengan keadaan yang dikenali sebagai cryptochildism. Biasanya buah zakar akan turun sendiri dalam masa bulan keenam hidupnya. Jika ia tidak dirawat, undescended testis boleh mempengaruhi kesuburan atau membawa kepada masalah perubatan lain. Ia mempengaruhi ketidaksuburan lelaki pada masa depan.
  1. Oligospermia di mana sperma terlalu sedikit dihasilkan.
  2. Azoospermia adalah ketiadaan sperma.
 
 

Kanser testis

  • Kanser testis kadang-kadang didiagnosis apabila pasangan mengalami kesukaran hamil. Tumor malignan yang terbentuk dalam buah zakar yang boleh memusnahkan tisu testis yang lain. Jika tidak dikesan awal, ia juga boleh merebak ke bahagian badan yang lain.
 

Kencing manis, Diabetes

  • Diabetes telah didapati mempunyai kesan ke atas kualiti sperma.
 

Pembedahan atau kecederaan

  • Trauma yang serius kepada buah zakar boleh menjejaskan pengeluaran sperma dan mungkin membawa kepada kemandulan. Punca trauma dari sukan atau kemalangan boleh memecahkan saluran darah yang membekalkan darah ke buah zakar. Di samping itu, pembedahan untuk membetulkan undescended testis atau membaiki hernia boleh membawa kepada keupayaan penghasilan sperma seorang lelaki.
 

Fizikal keabnormalan

  • Dalam sesetengah orang, cecair air mani yang dipancur di faraj semasa persetubuhan mungkin tidak mengandungi sperma. Ini mungkin disebabkan oleh tersumbat atau kecatatan epididimis, yang menghalang sperma daripada penggabungan dengan cecair lain yang terdapat dalam air mani.
 

Kepanasan yang melampau

  • Haba boleh menjejaskan ke atas pengeluaran sperma yang normal. Jika lelaki meluangkan terlalu banyak masa berendam di dalam tab panas boleh menaikkan suhu buah zakar dan menjejaskan pengeluaran sperma.
 

Tekanan terlalu banyak, keletihan atau alkohol

  • Salah satu masalah ketidaksuburan lelaki ialah terlalu banyak pekerjaan, kebimbangan dan terlalu banyak minum minuman beralkohol mempunyai Keberkesanannya negatif pada libido. Sehingga baru-baru ini, kebanyakan kes mati pucuk dianggap sebagai psikologi. Walau bagaimanapun, rawatan secara lisan berjaya merawat kes mati pucuk.
Video Punca Utama Ketidaksuburan Dikalangan Lelaki

Share This:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Ingin Hamil? Faktor Ketidaksuburan Lelaki "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM