Terkini

Menu

Apakah Itu Suntikan Epidural Semasa Bersalin?



Suntikan epidural adalah kaedah yang paling popular untuk melegakan kesakitan ketika bersalin. Lebih daripada 50% wanita yang melahirkan anak di hospital menggunakan epidural anestesia. Ibu hamil harus mempelajari sebanyak mungkin tentang pilihan melegakan kesakitan supaya anda akan lebih bersedia untuk membuat keputusan semasa proses kelahiran. Anda harus memahami jenis epidurals, cara penggunaan, manfaat dan risiko untuk membantu anda dalam membuat keputusan semasa kelahiran bayi.


Apakah suntikan epidural?

Suntikan epidural bius tempatan akan melegakan kesakitan di bahagian badan tertentu sahaja. Epidurals menghalang saraf impuls dari segmen tulang belakang yang lebih rendah, ia akan menurunkan sensasi pada bahagian separuh bawah badan. Ubat epidural dikelaskan dalam ubat-ubatan yang dikenali sebagai anestetik tempatan, seperti bupivacaine, chloroprocaine, atau lidocaine.

Bagaimana epidural disuntik?

Cecair intravena (IV) akan mula disalurkan kepada ibu hamil sebelum kelahiran peringkat aktif bermula dan sebelum prosedur meletakkan epidural. Anda akan diminta untuk menoleh belakang anda dan kekal berbaring di sebelah kiri anda atau duduk. Kedudukan ini adalah penting untuk mencegah masalah dan meningkatkan keberkesanan epidural. Antiseptik akan digunakan untuk membersihkan kawasan pinggang belakang bahagian bawah untuk mengurangkan peluang jangkitan kuman. Anda akan disuntik dengan anestetik setempat di belakang anda supaya bahagain belakang anda dibius. Jarum akan dimasukkan ke dalam kawasan bius di sekeliling saraf tunjang di bahagian bawah belakang anda. Selepas itu, satu tiub yang kecil atau kateter akan disalur dalam melalui jarum ke dalam ruang epidural. Jarum kemudian dikeluarkan dengan perlahan, meninggalkan kateter di tempat untuk memberi ubat sama ada melalui suntikan berkala atau suntikan berterusan. Kateter akan dilekatkan ke belakang untuk mengelakkan daripada terjatuh.


Apakah faedah suntikan epidural?

Membenarkan anda untuk berehat jika proses kelahiran bayi berpanjangan.
Mengurangkan ketidakselesaan semasa bersalin, sebahagian wanita mempunyai pengalaman bersalin yang lebih positif
Biasanya, epidural akan membolehkan anda kekal sedar dan masih mempunyai tenaga untuk meneran dalam proses bersalin.
Jika anda melahirkan anak secara cesarean, bius epidural akan membolehkan anda berjaga dan juga memberikan kelegaan kesakitan yang berkesan semasa pemulihan
Apabila mekanisme jenis lain tidak lagi membantu mengatasi kesakitan, epidural boleh membantu anda mengurangkan keletihan, keresahan, berehat, boleh fokus dan memberi anda kekuatan untuk proses kelahiran bayi anda.


Apakah kesan suntikan epidural?

Epidurals boleh menyebabkan tekanan darah anda jatuh tiba-tiba. Oleh itu, tekanan darah anda akan diperiksa rutin untuk membantu dan memastikan aliran darah yang mencukupi untuk bayi anda. Jika terdapat penurunan tekanan darah secara tiba-tiba, anda mungkin perlu dirawat dengan cecair IV, ubat-ubatan, dan oksigen.

Anda mungkin akan mengalami sakit kepala yang teruk yang disebabkan oleh kebocoran cecair tulang belakang. Kurang dari 1% wanita mengalami kesan sampingan ini. Jika gejala berterusan, prosedur yang dipanggil "blood patch", merupakan proses suntikan darah anda ke dalam ruang epidural untuk melegakan sakit kepala.

Selepas epidural anda diletakkan, anda perlu berbaring mengiring di atas katil dan mempunyai pemantauan berterusan untuk mengesan perubahan dalam kadar denyutan jantung janin. Berbaring di sisi kadang-kadang boleh menyebabkan proses kelahiran bayidiperlahankan atau dihentikan.
Anda mungkin mengalami kesan sampingan seperti berikut: menggigil, sakit belakang, kesakitan di mana jarum dimasukkan, loya, atau kesukaran membuang air kecil.
Anda mungkin mendapati bahawa epidural anda membuat anda lebih sukar untuk meneran dan kaedah bantuan seperti Pitocin, forcep, vakum atau cesarean mungkin diperlukan.
Untuk beberapa jam selepas proses kelahiran, separuh bahagian bawah badan anda mungkin berasa kebas. Kebas akan memerlukan anda berjalan dengan bantuan.
Dalam keadaan yang jarang berlaku, kerosakan saraf yang kekal boleh terjadi akibat kawasan di mana kateter dimasukkan.


FAQs mengenai Epidurals:

Adakah suntikan epidural tempatan menyakitkan?

Ia bergantung kepada individu. Sesetengah berpengalaman wanita menyatakan epiduralboleh mewujudkan sedikit ketidakselesaan di kawasan di mana belakang telah dibius dan perasaan tekanan apabila tiub kecil atau kateter diletakkan.


Bilakah suntikan epidural diletakkan dalam proses kelahiran?

Biasanya suntikan epidural diletakkan apabila serviks terbuka kepada 4-5cm dan anda berada dalam fasa aktif proses kelahiran bayi.


Bagaimana Keberkesanan suntikan epidural?

Epidural mungkin boleh melambatkan proses kelahiran bayi dan membuat kontraksi anda lemah. Jika ini berlaku anda mungkin diberi ubat Pitocin untuk membantu mempercepatkan proses bersalin.


Adakah suntikan epidural boleh menjejaskan bayi anda?

Penyelidikan mengenai kesan epidurals pada bayi yang baru lahir masih dalam kajian, dan banyak faktor boleh menjejaskan kesihatan bayi yang baru lahir. Kesan sampingan adalah berbeza untuk setiap individual berdasarkan kepada dos, tempoh proses kelahiran bayi, dan ciri-ciri setiap individu bayi. Disebabkan dos dan ubat-ubatan boleh berbeza, maklumat konkrit dari penyelidikan tidak tersedia. Satu kesan sampingan yang mungkin epiduralmenjejaskan sesetengah bayi mempunyai kesukaran dalam penyusuan. Selain itu, bayi juga mungkin menjadi amat letih dan mempunyai kesulitan untuk masuk ke kedudukan bayi yang betul dalam proses bersalin. Ubat-ubatan ini juga boleh menyebabkan kesukaran dalam pernafasan dan menurun kadar denyutan jantung bayi yang baru lahir. Walaupun ubat itu tidak boleh membawa kemudaratan terhadap bayi, tetapi suntikan epidural mungkin akan mengalami beberapa kesan sampingan seperti yang disebutkan di atas.


Bagaimana suntikan epidural mula berkesan?

Saraf rahim mula kebas dalam masa beberapa minit selepas dos awal. Anda mungkin akan berasa kesan kebas bahagian bawah badan selepas 10-20 minit. Apabila dos anestetik mula hilang, lebih dos epidural akan diberikan - selalunya setiap 1-2 jam. Bergantung kepada jenisepidural dan dos, anda boleh terhad dalam katil anda tetapi tidak dibenarkan untuk bangun dan bergerak. Jika proses kelahiran bayi berterusan selama lebih daripada beberapa jam, anda mungkin memerlukan kateter kencing kerana abdomen anda akan menjadi kebas menyebabkan kesukaran untuk kencing. Selepas bayi anda dilahirkan, kateter dikeluarkan dan kesan anestesia biasanya akan hilang dalam masa satu atau dua jam. Ada wanita yang melaporkan mengalami sensasi panas yang tidak selesa di sekitar saluran kelahiran apabila ubat hilang kesan.


Bolehkan ibu hamil meneran bila diperlukan?

Anda mungkin tidak boleh merasa bahawa anda mengalami kontraksi dan mengurangkan kesakitan disebabkan kesan bius epidural anda. Jadi ibu hamil mempunyai lebih banyak tenaga untuk proses meneran. Jika anda tidak boleh merasa kontraksi anda, maka ibu hamil mungkin sukar mengawal untuk meneran . Atas sebab ini, bayi anda mungkin perlukan kaedah bantuan untuk mempercepatkan proses kelahiran bayi.


Bila epidural TIDAK sesuai digunakan untuk ibu hamil?

Epidural tidak boleh menjadi satu pilihan untuk melegakan kesakitan ketika bersalin jika mana-mana yang berikut dikenakan:
Anda menggunakan pencair darah
Mempunyai bilangan platelet yang rendah
Mempunyai pendarahan hemorrhaging ataupun dalam ketakutan.
Mempunyai jangkitan di bahagian belakang badan.
Mempunyai jangkitan darah
Jika serviks anda tidak buka sekurang-kurangnya 4 cm.
Ruang epidural tidak dapat dikesan oleh doktor
Jika proses bersalin terlalu cepat dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk suntikan epidural mula berkesan.

Video Suntikan Epidural

* Sila rujuk dengan doktor anda untuk fakta yang lebih tepat 

Share This:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Apakah Itu Suntikan Epidural Semasa Bersalin? "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM