Terkini

Menu

Ingin Hamil: Gizi Bakal Bapa

Ingin Hamil: Diet Sihat Untuk Bakal Bapa 

makanan kesuburan lelaki


Bagi calon bapa yang teringin menimang cahaya mata, anda perlukan makanan yang perlu di consume agar proses pembentukan sperma berlaku dengan baik. Antara yang perlu anda jadikan hidangan adalah:

  • Pastikan diet anda termasuk zink, folates (seperti sayur-sayuran berdaun hijau) dan makanan lain yang kaya dengan antioksidan seperti vitamin C. Semua ini membantu badan anda untuk membuat sperma berfungsi dengan normal dan untuk membunuh sperma tidak normal.
  • Tahap zink yang rendah telah dikaitkan dengan ketidaksuburan lelaki, dan kajian telah menunjukkan bahawa rawatan dengan zink sulfat dan folates boleh meningkatkan jumlah sperma untuk kedua-dua lelaki subur dan tidak subur. Tetapi tidak keterlaluan, kepekatan zink yang tinggi juga telah dikaitkan dengan motilitas sperma yang lemah. Berusaha untuk sekurang-kurangnya 12 hingga 15 mg dalam diet anda setiap hari. Sumber zink yang baik termasuk daging lembu cincang tanpa lemak tambahan (hidangan 85g / 3oz mempunyai 4.5 mg), kacang panggang (hidangan 170g / 6oz mempunyai 3.55mg), dan daging ayam gelap (2.38mg bagi setiap 85g / 3oz).
  • Makanan yang kaya dalam folates termasuk sayur-sayuran hijau seperti brokoli dan sprouts, tetapi ia juga boleh didapati dalam makanan lain seperti kacang bermata hitam, betik, dan ubi kentang.
  • Segelas 227g / 8oz jus oren mengandungi 124 miligram (mg)vitamin C. Cuba untuk sekurang-kurangnya 60 mg setiap hari, (sekurang-kurangnya 100 mg) jika anda merokok kerana merokok membuat anda kurang mampu untuk menyerap.
Sumber | Gambar
Ingin Hamil: Gizi Bakal Bapa

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Ingin Hamil: Gizi Bakal Bapa "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM