Terkini

Menu

Menukar Lampin Bayi

Menukar Lampin Bayi


Tukar Lampin
Tukar Lampin
Ia bukan satu tugas yang bergaya untuk menukar lampin. Tetapi tahi adalah sebahagian daripada pakej penjagaan bayi dan salah satu daripada beberapa kelemahan kepada penjagaan bayi keseluruhan. Jadi tutup hidung, gulung lengan baju anda, dan bersiap sedia untuk membersihkan tahi.


Dengan bayi baru lahir, langkah asas menukar lampin tetap sama sama ada anda menggunakan kain atau lampin bayi pakai buang (jika anda berminat untuk menggunakan kain, anda mungkin terkejut - dan gembira - mengetahui bahawa terdapat banyak pilihan yang tidak memerlukan lipatan atau pin).




Dari awal hingga akhir:


Cuci tangan anda.

Sediakan stesen anda. Anda akan memerlukan:
  • Lampin bersih. Ia adalah idea yang baik untuk menyediakan dua atau tiga lampin bersih apabila anda menukar lampin. 
  • Wipes atau washcloths. Sesetengah pengamal mengesyorkan menggunakan air suam dan tuala kecil yang bersih untuk beberapa hari pertama anda menukar lampin, atau anda boleh cuba kain lap yang dibuat khusus untuk membersihkan punggung bayi yang baru lahir. Carilah yang hypoallergenic yang bebas daripada aroma dan alkohol. 
  • Salap untuk mencegah dan / atau melegakan ruam lampin. Ia adalah penting dalam mencegah ruam lampin kerana ruam mudah terbentuk dipunggung bayi akibat tahi dan air kencing. 
  • Sentuhan kasih sayang. Suara lembut anda (bercakap atau lebih baik lagi, menyanyi!) Boleh menjadikan acara menukar lampin mudah pada bayi anda (dan oleh itu lebih mudah pada anda). 
  • Letakkan bayi anda pada permukaan yang bersih, lembut dan selamat. Changing table, almari yang dilengkapi dengan changing pad, sebuah katil (sebaik-baiknya dilindungi dengan tuala atau pad kalis air) semua boleh digunakan - tetapi tidak kira dimana anda hendak menukar lampin, pastikan untuk memegang bayi anda pada sepanjang masa. 
  • Buka lampin, dan lihat apa yang menanti anda. Jika anak anda lelaki, berhati-hati! Bahawa zakar kecil adalah senjata, dan dia tidak takut untuk menggunakannya. Pastikan ia ditutup dengan lampin bersih atau kain apabila dia dilepaskan bajunya, atau anda boleh mendapatkan kejutan yang tidak diingini dalam bentuk air kencing. Dan apabila anda meletakkan lampin baru di atas, menunjukkan zakar ke bawah untuk meminimumkan kebocoran. 
  • Bagi bayi lelaki atau perempuan, jika lampin hanya basah, lipat ia di bawah bayi (jadi bahagian bersih, bahagian luar sekarang berada dibawah punggung bayi), lap kawasan tersebut, maka sisipkan lampin yang baru di bawah dan gantikan yang lama. Untuk lampin yang ada tahi, lap sebanyak mungkin dengan lampin itu sendiri, maka lipatkan ia di bawah, seperti di atas. Angkat kaki dan bersihkan bawah yang (untuk tahi yang benar-benar besar, cuba golekkan bayi anda perlahan-lahan ke atas atau sisi). Bayi perempuan perlu dilapkan dari depan ke belakang, untuk mengelakkan diri daripada tahi di kawasan faraj. Tidak ada keperluan untuk membuka labia dan membersihkannya. 
  • Apabila anda selesai, tukarkan lampin dan ikat tab - selesa tetapi tidak terlalu ketat. 
  • Menghilangkan bukti. Untuk buang, balut lampin ke dalam bentuk bola, dengan menggunakan pengikat tab untuk menjamin, maka buang (jangan flush). Jauh dari rumah, gunakan beg plastik; letakkan lampin kotor didalamnya dan ikat beg itu sebelum melambung ke dalam tong sampah. Tukar pakaian bayi jika perlu (dan ia biasanya perlu ditukar), basuh tangan anda sekali lagi, dan tukar lampin bayi selesai ... buat masa sekarang. 

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Menukar Lampin Bayi "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM