Terkini

Menu

Tips Anak Cerdas Sejak Bayi

Tips Anak Cerdas Sejak Bayi


Tips Anak Cerdas Sejak Bayi

Setiap ibu bapa pasti ingin memberikan yang terbaik untuk anaknya. Tapi tahukah anda, ada 4 hal yang tidak hanya baik, tapi juga dapat membuat anak lebih cerdas sejak bayi.

1. Bicara dengan cerdas
Ajak bayi anda bicara sekerap mungkin. Menurut Dr. Jean Ashton – Pengajar dan Pemerhati Pendidikan anak awal usia dari Universiti Sydney, Australia, mengajak bayi bicara bukan hanya terbatas pada memuji, mengeluarkan kata-kata lucu atau memanggil-manggil namanya.

“Ajak bayi Anda bicara dan belajar juga menjadi pendengar yang baik untuknya. Bayi mungkin tidak boleh menjawab dengan kata-kata, namun mereka pandai merespon melalui ekspresinya. Respon ini yang perlu diperhatikan dan dihargai sebagai bentuk awal bayi belajar berkomunikasi dengan lingkungannya.”

Anda juga dapat mengajak bayi berbicara cerdas dengan memanggil namanya, menanyakan sesuatu, menjelaskan hal sesuai logiknya serta menggunakan ayat lengkap.


2. Ikut bermain
Menurut Dr. Ashton, penglibatan ibu bapa semasa anak bermain dapat juga mengajarkan anak cara bermain yang seharusnya. Kegiatan ini juga akan membantu mempercepat proses belajar anak, mengembangkan potensi sosialnya, mengenali kemampuan atau bakat, minat, hingga keperluan emosionalnya.


3. Bacakan cerita
Membaca dapat menumbuhkan minat anak pada buku, meningkatkan kemampuan kosa kata serta membantu mengembangkan keterampilan berbahasa. Pilih buku-buku sederhana dengan gambar dan warna yang menarik agar anak dapat turut melihat dan memainkannya.


4. Menyanyilah!
Pilih lagu yang memiliki syair berima, memiliki nada-nada atau bunyi-bunyi unik serta membuat Anda bergerak. Contohnya, “Cicak-cicak di dinding, hap!” Mudah bukan? Ini cara yang sangat senang untuk mengajak anak mempelajari ragam bunyi dan menambah perbendaharaan kata. Anak juga akan terdorong untuk ikut bergerak dan bergembira...

Sumber: kinderenbaby

Share This:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

1 ulasan to ''Tips Anak Cerdas Sejak Bayi"

ADD COMMENT
  1. Alhamdulillah bahan-bahan yang baik utk panduan melahirkan anak cemerlang dan soleh. Jika ada ruang saya berharap sgt kita dapat bekerjasama dengan program yang kami buat ie program pendidikan prenatal albaghdadi...stimulasi utk anak dalam kandungan

    BalasPadam

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM