Terkini

Menu

Menggalakan Anak Kecil Berdikari

Menggalakan Sikap Berdikari 


Sekitar usia dua tahun, anda sudah boleh mendidik anak menjadi seorang yang berdikari. Keinginannya untuk melakukan semua perkara tanpa bantuan perlu diberi sokongan.

Ada beberapa cara bagaimana mendidik anak membesar sebagai seorang yang boleh berdikari.


Mudahkan perkara.
Dari usia dua tahun, susun barang kepunyaannya supaya dia boleh melakukan sebanyak mungkin aktivitinya sendiri. Beli pakaian yang mudah diuruskan supaya dia boleh memakai dan menanggalkan sendiri pakaiannya sebaik mungkin.

Letakkan sebuah bangku kecil di sebelah sinki supaya dia boleh mencuci sendiri tangannya tanpa bantuan anda, dan pasang dengan rendah penyepit baju supaya dia boleh menggantungkan sendiri pakaiannya.



Galakkan anak membantu.
Menggalakan Anak Kecil BerdikariMembantu adalah suatu bentuk permainan pada masa usianya ini, bukan suatu kerja rutin. Kerja yang mudah seperti mengeluarkan barang membeli-belah, menyediakan meja atau menyapu lantai dapur, membuat anak anda merasakan dia telah mencapai sesuatu, dan menunjukkan kepadanya bahawa membantu adalah sebahagian daripada kehidupan berkeluarga.



Biarkan dia buat keputusan sendiri.
Peluang untuk membuat keputusan yang mudah memberi anak anda perasaan bahawa dia mempunyai sedikit kawalan ke atas kehidupannya sendiri.. Oleh itu, biar dia memilih kemeja-T yang hendak dipakainya atau bagaimana biliknya hendak diatur atau apa makanan yang hendak dimakan.

Sumber
Menggalakan Anak Kecil Berdikari

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Menggalakan Anak Kecil Berdikari "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM