Terkini

Menu

Risiko Kehamilan Overdue

Risiko Kehamilan Overdue

Risiko Kehamilan Overdue

Bayi yang lambat lahir atau masa kandungan melebihi kandungan normal hingga mencapai 42 minggu mempunyai risiko kesihatan yang tinggi pada kemudian hari. Semakin lama usia kandungan anda, maka semakin tinggi pula risiko komplikasi terjadi pada anda. Berikut adalah beberapa risiko apabila bayi lahir lebih daripada 42 minggu:


1 . Fungsi plasenta menurun. 
Hal ini membuat bayi kelaparan semasa berada dalam rahim disebabkan berkurangnya bekalan nutrisi dan oksigen pada bayi. Berkurangnya fungi plasenta bererti berkurangnya kemasukkan nutrisi bagi bayi di dalam rahim . Risiko yang paling buruk jika bayi masih berada dalam kandungan dan melebih 42 minggu iaitu mengganggu perkembangan dan pertumbuhan bayi. Sehingga bayi boleh mengalami gangguan pemakanan yang memerlukan perhatian khusus secara berperingkat.


2. Menurunnya cecair amino (air ketuban). 
Keadaan ini yang boleh mengakibatkan keadaan bahaya pada bayi. Tindakan harus dilakukan secara pantas iaitu dengan mengeluarkan bayi yang ada dalam kandungan secepat mungkin. 


3. Meningkatnya risiko kelahiran bayi. 
Apabila kandungan yang melebihi waktu normal harus segera mengambil keputusan untuk mengeluarkan bayi dari dalam perut ibu yang biasanya dilakukan dengan pembedahan caesar. Ditambah lagi jika keadaan kesihatan ibu terganggu seperti mengalami komplikasi, sehingga membuat semakin sukar proses kelahirannya.


4. Tingginya risiko meninggal dalam rahim ibu (still birth). 
4 hingga 7 dari 1000 bayi yang lahir pada usia kandungan melebihi 42 minggu berisiko meninggal di dalam rahim ibu (still birth). Ini disebabkan oleh tidak optimalnya fungsi plasenta dan berkurangnya volume cecair amino. Risiko meninggal dalam rahim pun boleh saja terjadi apabila bayi terlalu lama berada dalam kandungan.


5. Kemungkinan bayi menghirup dan menelan mekonium (tahi bayi).
Semasa proses kelahiran, bayi berisiko menghirup dan menelan mekonium yang mengakibatkan terjadinya komplikasi terhadap saluran pernafasan dan jangkitan pernafasan. Apabila cecair mekonium ditelan oleh bayi maka bayi mengalami gangguan fungsi paru, dan juga kesulitan saat bernafas (asfiksia). Hal ini boleh menghalang pernafasan bayi yang baru lahir.


6. Tingginya kemungkinan trauma persalinan. 
Ini mungkin disebabkan kerana kesulitan untuk dilahirkan. Bayi yang terlalu lama dalam kandungan berisiko kesulitan melakukan kelahiran, baik secara normal mahupun secara caesar. Ini kerana dalam kandungan organ-organ vital dan paru-paru bayi terganggu yang mengakibatkan bayi kesulitan bernafas.


7. Meningkatnya risiko bayi mengalami kelainan palsi serebral. 
Merupakan keadaan yang mengganggu pada motor, gangguan pada otak besar dan kecil yang mengakibatkan terganggunya fungsi untuk menggerakkan tubuh.


8. Kehilangan lapisan lemak yang melindungi kulit. 
Kulit bayi akan mengering, pecah-pecah, mengecut, serta mengelupas sejak mereka berada dalam kandungan ibu. Kemudian kuku panjang pada jari tangan dan kakinya boleh menyebabkan kulit pada bayi mudah tercalar dan luka oleh cakaran kukunya sendiri.


Anda jangan bimbang, pencegahan untuk kehamilan melebihi 42 minggu dapat dilakukan dengan pemeriksaan kehamilan pada doktor atau bidan secara teratur.



Tips Jika Anda dah Overdue 
  • Banyakkan berjalan. Jalanlah sepuas hati nak bagi bukaan cepat terbuka. 
  • Minta tolong suami. Ada kajian mengatakan hubungan seks bersama suami mampu membantu mempercepatkan kelahiran. 
  • Naik turun tangga. Ada yang mengatakan dengan naik turun tangga bukaan akan cepat terbuka. 
  • Ketuk ketampi. Saya tak pernah buat yang nie. Tapi kawan saya buat. Esok tue dia bersalin. hihi

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Risiko Kehamilan Overdue "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM