Terkini

Menu

Makin Dilarang Makin Dia Buat, Ingatkan Anak Degil Rupanya Saya Silap

Makin Dilarang Makin Dia Buat, Ingatkan Anak Degil Rupanya Saya Silap

Sebagai ibu bapa, pastinya selalu melarang atau menegur anak dari melakukan perkara-perkara yang tidak boleh atau berbahaya. Namun adakalanya, larangan atau teguran itu tidak diendahkan. Malah si anak semakin menjadi-jadi pula nak melakukannya.

Sehingga satu tahap, ibu bapa menjadi stress dan marah kerana menyangka si anak terlalu degil. Namun menurut Doktor Taufiq Razif, ibu bapa perlu mengenal pasti anak-anak tergolong dalam kategori Auditory atau Kinestetik.

DULU saya ingat anak saya degil. Rupanya..

Maryam Soolihah ini, kalau dilarang memang tak makan saman. Kadang-kadang, makin dilarang, makin dia buat. Rupanya saya silap! Bila kita larang ni, kebanyakan kanak-kanak AUDITORY akan dengar cakap sebab mereka mudah faham bila kita guna perkataan.

Makin Dilarang Makin Dia Buat, Ingatkan Anak Degil Rupanya Saya Silap

Tetapi Maryam Soolihah ini anak KINESTETIK. Bergegar rumah cakap 'jangan' pun memang susah dia nak dengar sebab dia bukan jenis Auditory. Jadi, kalau nak larang dia pegang gelas panas, saya perlu beri dia rasa dulu apa itu panas.

Kalau nak larang dia main pokok kaktus yang tajam, saya perlu beri dulu dia menyentuh hujung duri yang tajam.

Ye, anak kinestetik ini lebih faham dengan pengalaman berbanding pendengaran.

Ya Allah, maafkan Abi anakku. Selama ini, Abi ingatkan awak degil, rupanya teknik parenting Abi yang salah!

Share This:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Makin Dilarang Makin Dia Buat, Ingatkan Anak Degil Rupanya Saya Silap "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM