Terkini

Menu

Pendidikan

Risiko Baby Carrier, Baby Seats kepada Bayi

Risiko Baby Carrier, Baby Seats kepada Bayi




DHH adalah gangguan yang terjadi kerana tulang panjang (femur) kaki terkeluar dari lengkung tulang pinggul (acetabulum). Berdasarkan statistik, kelainan ini sering terjadi di bahagian kiri berbanding di bahagian kanan.



Ciri-ciri DHH yang dapat dilihat pada bayi?
  • Kaki tidak seimbang dengan terdapat lebihan lipatan paha pada kaki yang ada kelainan.
  • Kaki tersebut nampak lebih pendek dari kaki yang lainnya.


Cara rawatan DHH.

  • Rawatan pada bayi berusia kurang dari 6 bulan adalah dengan memasang Pavlik Harness, yaitu sebuah alat berbentuk M yang dikenalkan oleh Arnold Pavlik, ahli bedah ortopedi. Alat ini membantu mendorong femur masuk ke dalam acetabulum. Alat ini umumnya dipasang selama 3 sehingga 9 bulan dan tidak boleh dibuka.
  • Rawatan untuk anak usia 6 bulan – 1 tahun yang mulai aktif bergerak, disarankan dilakukan pembedahan dengan penyembuhan yang memakan waktu panjang dengan tingkat keberhasilan yang cukup memuaskan.
  • Rawatan untuk anak usia 1 – 3 tahun adalah dengan memasang alat penahan di bahagian tulang yang mengalami gangguan. Setelah itu baru dilakukan pembedahan.
  • Rawatan untuk anak usia 3 tahun ke atas adalah dengan pembedahan pada tulang pinggul yang dipanggil hip replacement. 

Apa akibatnya jika DHH terlambat ditangani? 
Anak akan menyeret sebelah kakinya ketika mulai merangkak dan kemampuan berjalannya manjadi lambat. Atau, dia akan berjalan pincang jika sudah mula berjalan. 


Antara punca DHH
Sesetengah jenis baby carrier dan peralatan lain antaranya slings, tempat duduk kereta bayi, rocker, buaian, bouncers, walker dan banyak lagi peralatan. Alat-alat ini secara tidak sengaja boleh meletakkan punggung dalam kedudukan yang tidak sihat, terutama apabila digunakan untuk tempoh masa yang panjang. 

Baby Seats
 
Not Recommended:
Tight car seats prevent legs from spreading apart.

Better:
Wider car seats provide room for legs to be apart, putting the hips in a better position.


Baby Harnesses
 Not Recommended:

Thigh NOT supported to the knee joint. The resulting forces on the hip joint may contribute to hip dysplasia.
 Better:
Thigh is supported to the knee joint. The forces on the hip joint are minimal because the legs are spread, supported, and the hip is in a more stable position.

Baby Slings
 Not Recommended:
Baby carriers that force the baby’s legs to stay together may contribute to hip dysplasia.
 Better:
Baby carriers should support the thigh and allow the legs to spread to keep the hip in a stable position.

Share This:

Post Tags:

MAMAPEDULI™

Kami menyediakan info-info sekitar keibubapaan dari pelbagai sumber yang dinyatakan bagi tujuan rujukan bersama. Pertimbangan dan rujukan daripada pakar atau pengamal bertauliah amatlah perlu sebelum sesuatu aspek diamalkan

23 ulasan to ''Risiko Baby Carrier, Baby Seats kepada Bayi"

ADD COMMENT
  1. Saya penah menggunakan, tapi cuma dua bulan pada usia bayi 2-4 bulan.. setiap kali guna bukanlah tempoh yang lama, tak sampai sejam kerana anak saya tak suka berada di dalam tu.. sekarang da umur setahun setengah dan sudah berjalan.. macam mana nak tahu anak saya baik-baik sahaja atau telah menghadapi keadaan tersebut?

    BalasPadam
  2. Penggunaan Baby carrier n car seats xda mslh as long as kaki baby berada dlm posisi yg btul..

    BalasPadam
  3. kalau takutkan sangat, biarkan sahaja bayi di rumah. tak usah jadikan ibu bapa lain paranoid tak tentu pasal.

    BalasPadam
  4. thanks untuk artikel ni..nak tunjuk kat suami...dia tak percaya penggunaan carrier yg tak sesuai boleh sebabkan masalah pada baby...huhuhu

    BalasPadam
  5. Cuba baca betol2...jika penggunaan lama pada kedudukan yg x betol...jgn kata budak kita yg dewasa ni pn klu duduk dgn posisi yg x betul...beh sakit pinggang!
    Tp jangan la terlalu risau sb artikel d atas belum tentu kesahihanya..mcm mana pn kedudukan berat tekanan dari berat bayi xlah begitu kuat...so mmg xder masalah la...
    Kalau dok dlm car seat pn xleh...lagi la bahaya klu terlepas atau berlaku kemalangan??
    So klu baca please la refer pada pakar bkn terus telan bulat2...anak2 sy semua sy gunakan xder masalah pn...

    BalasPadam
  6. Saya tak berapa percaya dgn artikel ini sebab budaya kite menyuruh kite utk membedung baby supaya kaki mereka lurus.. setelah beratus tahun kita amal kan..tentu masalah ini dh kerap terjadi & menjadi isu utama, tapi tak ada pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pun terfikir ttg bedung kaki tu..mcmane pula kan.. Huhu

      Padam
    2. budaya tak semestinya betul...pernah dengar ayat 'betulkan yg biasa ..biasakan yg betul'?

      Padam
    3. stuju dgn nadia yusof..siapa kata bedung tu utk luruskn kaki bg sy salah..bayi mmg dilahirkan bgtu shingga 2thn,,takkan Tuhan sengaja buat manusia lahir dgn keadaan begitu ...setiap kejadian pasti ada sebab dan akibatnya...pnggunaan bedung lebih kepada utk mngelakkan bayi terkejut semasa tidur di samping membiasakan bayi sentiasa dlm keadaan sperti di gendong ibunya...setelah 2bulan ke atas bedung tidak lg digalakkan utk mmberi ruang kpd kaki bayi utk bebas dan aktif bergerak selain mrangsang saraf2 yg lainnya..adat2 yg dperturunkan mngkin bdasarkan pngalaman terdahulu..yg elok kta ikut,.

      Padam
    4. Saya dlu pun terikut jgk budaya bedung ni..tp ibu2 tahu x tu cuma budaya atau adat shj yg mana org dulu2 xpernah tahu pasal ni..backs to origin..cuba tgk org2 asal mcm org asli carry anak mcm mna? Totally good fully support kaki anak smpai lutut..bukannya gantung straight mcm kbykan carrier.

      Padam
    5. Bedung fungsinya untuk mengurangkan bayi daripada selalu terkejut.sebab bayi yg selalu akan memberi bahaya kepada dia..

      Padam
    6. Bedung bukan satu budaya..even orang putih pon bedung..please banyakkan membaca sebelum nak accuse something..

      Padam
    7. Betul. Untuk bg nyenyak tdo. 9 bln kemas dlm perut. So nk bg kemas bila tdo xtggu..

      Padam
  7. ada logik jugak sbb klu tgk kedudukan yg xsesuai bg tekanan pada kaki bayi..tu yg jd efect pd tulang...jd x elok la..so klu nak guna carrier or car seat kne letak baby sesuai pd kedudukan yg x bagi tekanan pd kaki bayi..

    BalasPadam
  8. sekadar perkongsian, anak sy grils, slps 2 hari dilahirkan doc sahkan DDH, kaki kiri. Kedudukan tulang pinggul yg terkeluar dr cawan. Hati mmg luluh time tue, tapi Allah maha mengetahui dan lebih berkuasa. So etiap bulan gie Hospital utk rawatan rapi. Doc sunggest double pampers. Bedung mmg xla..sbb kaki dia mmg sentiasa kena dlm kedudukan terbuka@ mengangkang. Alhamdulilllah sehingga kini, dh usia setahun 3 bulan, dh beleh berjalan dengan betul. syukur sgt2.. Alhamdulillah...Terima Kasih Kepada Prof Halim dr Unit Ortopedik n staff nurse yg membantu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Slm sis....sy dlm pantang 15hri...ank sy jgk disahkan DDH kaki sblh kanan....sy amat risau sgt...bt msa skrg doktr cuma suruh doble pampers je...lpas pantang nant bru jpa pakar ortopedik...sy nk tnya nant bla bby dh blh jln ada apa2 kesan tak..

      Padam
  9. Bkn x blh guna carrier or car seat.. kan dia tulis which one is better n not.. so blh pilih yg sesuai utk baby.. mencegah lebih baik drp mengubati.. Allah sebaik2 perancang

    BalasPadam
  10. Bukan x bleh pakai carriers...TAPI pilih yang sesuai dan x mmbahayakan bb n toddlers...baca dgn hati terbuka...

    BalasPadam
  11. Baca bagi abes dulu la puan2 tuan2 semua. Ini bukan saja2 orang share. Dok kata "anaknsy tak apa2 pon" tu nasib xjd apa klu jd apa2 knfm xckp mcmtu. Ni unt kebaikan bersama klu puan tuan xnak ikut ramai lagi ibubapa yg syg anak n nak jaga ank betul2. Bantu anak2 kita sbb dorg xreti nak bgtau mak mak ayah ayah yg dorg xselesa or rasa sakit sbb dorg kecik lagiii.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju dgn komen awak.. jgn cpat melatah.. peace :)

      Padam
    2. setuju sgt2 dgn pndapat awak...terima teguran dgn ht tbuka...jgn terus kondem...dlu bby 1st sy pkai jenis carrier biase sbb xckup info dn ilmu...tp 2nd bby ni sy mmg betul2 alert sbb tkot tjd ddh...mencegah dr awal lebey baek

      Padam
  12. Nice 2 share ths artcle..yg mana bk,blehla ikt.plhan dtgan ibu bpa.mcm sy lbh suka pkai ssc n ring sling.yg pntimg p0sisi kaki mstlah m,dan knee 2 knee.apa bnda 2?blehla search,anda mampu mgubahnya..

    BalasPadam
  13. Kalau baca dengan minda positif. Hati pun positif mesti faham apa yg disampaikan..jangan 'paranoid' tak tentu fasal..kan ilmu ni.

    BalasPadam

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM