Terkini

Menu

Bagaimana Menangani Akhlak Buruk Anak-Anak

Bagaimana Menangani Akhlak Buruk Anak-Anak

Bagaimana Menangani Akhlak Buruk Anak-Anak

Akhlak penghuni Syurga itu perlu dibentuk sejak lahir lagi. Ini mengikut ketetapan Allah agar kita berusaha menghasilkan anak-anak yang belum pernah disentuh manusia. Inilah ciri anak yang diperlukan jika kita inginkan suasana syurga dalam rumahtangga kita. Sering juga berlaku di mana anak-anak yang telah kita asuh dengan baik di rumah, terjebak pula dengan pelbagai gejala sebaik saja mereka keluar bercampur dengan rakan sebaya. 

Apabila cerminan tabiat yang baik dalam rumah dari awal gagal dilaksana oleh ibu bapa, maka anak akan mengambil uswah yang hina dan membentuk habitat atau karakter anak derhaka. Contoh akhlak yang buruk itu ialah anak yang melawan, kasar, suka menipu, pemalas, pengotor, kedekut dan sebagainya. Dalam kes seperti ini maka urusan kita akan menjadi agak rumit. 

Kami akan kongsikan sedikit tips berdasarkan pengalaman kami dalam menangani masalah ini. Jangan telan bulat-bulat tips yang kami berikan. Ini sekadar cetusan sahaja kerana terlalu ramai yang bertanya. Lain padang lain belalangnya.



Proses Pembetukan Tabiat Buruk 

Anak-anak yang rosak akhlak seperti ini terbentuk dari tabiat kedua ibu bapa yang tidak baik. Terlalu biasa kita lihat sikap ibu bapa yang tidak baik namun meminta anak-anak mereka menjadi baik. Kes ketam yang mengajar anak berjalan betul sudah terlalu biasa. Ada juga kes ibu bapa sudah baik, malang anak tidak cukup kental lalu terpengaruh dengan persekitaran.

Sepanjang pengkajian kami, ramai kaum bapa yang tidak pedulikan hukum-hakam tuhan. Halal haram tidak dibataskan, tabiat mencuri, rasuah, penipuan semuanya dilakukan sewenang-wenang. Ibu bapa sendiri (datuk dan nenek si anak) diabaikan dan sering diherdik. Perintah Allah diabaikan. Undang-undang negara dan agama turut dilanggar. Itu tidak termasuk tabiat yang tidak dipandang dosa tapi sangat buruk moralnya seperti pengotor, pemalas dan sebagainya. Semuanya berlaku setiap hari di depan anak-anak yang memerhatikan. 

Ramai juga ibu yang tidak taat serta bersifat bengis terhadap suami dan orang tua, tidak mengikut arahan dan melanggar larangan tuhannya. Tidak menjaga maruah diri, tatasusila sebagai wanita mukmin, pemalas, pengotor, bangun lewat dan sebagainya. 

Ironinya, mereka ini inginkan anak mereka jadi baik pada masa yang sama. Akhirnya mereka sekadar mengharapkan pihak sekolah dan ustaz sekolah agama atau pondok tahfiz untuk membetulkan anak-anak mereka. Tidak kurang juga yang mengharapkan pihak polis untuk menyekat kerosakan anak-anak mereka. 

Pengalaman kami menunjukkan jika ibu bapa masih tidak mahu berubah bersama-sama perubahan anak-anak, maka akhlak anak yang sudah diperbaiki tadi juga akan kembali rosak.



Proses Pembaikan Melalui Pekej Berjemaah

Apabila kesilapan sudah berlarutan di mana sikap buruk ibu bapa telah dikopi oleh anak-anak, atau anak-anak telah terbiar lalu membentuk akhlak buruk, maka satu-satunya jalan yang ada ialah melalui konsep apitan. Ia melibatkan proses pembaikan (islah / koreksi) diri ibu bapa dan anak itu dilakukan secara serentak. 

Kesemua ahli keluarga, daripada ibu, bapa dan anaknya harus disedarkan tentang apa yang tidak baik dan perlu dibaiki. Kemudian masing-masing mengakuinya dengan rela hati serta sama-sama beristighfar. Program istighfar secara berjemaah ini kami dapati sangat efektif.

Lebih mudah lagi jika keluarga ini bergabung dengan keluarga lain, membentuk jemaah yang boleh saling menjadi cermin ajaib dan sokong menyokong antara satu keluarga dengan yang lain. Jemaah ini boleh mengambil uswah yang terbaik dari mana-mana anggota dan menjadikannya satu standard untuk diikuti oleh warga jemaah yang lain.

Sekiranya ada apa-apa yang perlu diperbaiki, ia boleh disampaikan mesejnya oleh wakil jemaah, setelah melalui proses perbincangan yang murni dalam syuro. Cara ini boleh memberikan kekuatan suara dan ketepatan fakta yang dikemukakan dalam proses pembetulan itu. Setiap subjek individu akan lebih menghormati teguran dan cadangan yang bakal dikemukakan untuk membantu koreksi diri.

Anak yang telah membentuk tabiat buruk dari contoh ibu bapa perlu melihat sendiri ibu bapanya yang awalnya juga telah tersilap itu sama-sama diperbetulkan. Apabila dilihat ibu bapanya mampu menerima teguran dengan berlapang hati, maka anak itu juga akan mudah merubah diri.

Proses nasihat menasihati itu juga akan menjadi lebih berkesan jika ianya dilakukan melalui jemaah kerana level respek yang tinggi, yang tidak mampu untuk dinafikan oleh subjek. Ia amat berbeza jika kita sekadar menasihati anak sendiri yang telah rosak akhlaknya secara sendirian (private) sahaja. Begitu juga proses membetulkan ibu dan bapa di mana kami dapati hanya teguran secara berjemaah saja yang mampu menundukkan ego manusia, khasnya ibu bapa.



Pemantauan Berjemaah

Kita memerlukan satu piawaian tentang standard akhlak dan kaedah hudud dalam keluarga yang paling murni. Selain menambah tekanan untuk berubah dari kekuatan jemaah, kita juga perlu pekej pemantauan. Setiap anggota yang memerlukan koreksi perlukan tunjuk ajar dan contoh perlakuan yang baik-baik. Dengan adanya anggota jemaah yang baik, ia dapat memberi motivasi dan dorongan kepada anggota yang lemah untuk berubah. 

Motivasi jemaah juga diperlukan untuk memantau perjalanan proses secara berterusan di setiap masa dan tempat. Contohnya jika anak ke sekolah, lebih berkesan jika ada rakan anak kita yang memerhati sebarang perubahan tingkah laku atau cabaran akhlak yang mendekati mereka. Rakan anak kita juga boleh diminta memantau sebarang perlanggaran arahan atau larangan terhadap anak-anak kita di sekolah, di masjid atau di mana saja.



Konsep Penjara, Kurungan Atau Sekatan

Jika kaedah tarbiah kurang berkesan, maka jalan terakhir dan bersifat sementara ialah dengan menggunakan pendekatan penjara atau sekatan. Dalam kes ini anak-anak yang sudah terlalu teruk akhlaknya harus disekat dari terus bermaharajalela bagi mengurangkan kerosakan (damage control). Di samping memberi tempoh bertenang untuk menenangkan hati anak itu, ia juga boleh menjauhkan mereka dari punca gejala. 

Dalam masa kurungan atau sekatan itu, proses tarbiah secara berjemaah masih diperlukan untuk menetapkan hati anak-anak itu. Proses siraman dengan lembut, disertai rasa sesal ibu bapa atas kelalaian mereka akan insyaAllah mampu memperbaiki akhlak anak secara perlahan-lahan.


Kesimpulan : 

Islam itu agama sejahtera (salam). Di sinilah dapat kita buktikan atara kebenaran secara ilmu al-bayan (bainat) bahawa hadis yang mengatakan tidak Islam tanpa JEMAAH itu adalah sangat benar. KOREKSI dan PEMBANGUNAN keluarga wajib dilakukan dalam bentuk saf QS: 61. Ash Shaff, 


  1. Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? 
  2. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. 
  3. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berjuang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.

Ibu bapa yang memerlukan koreksi juga tidak terlepas dari konsep apitan oleh anggota jemaah yang membawa fungsi malaikat. Anggota jemaah tertentu harus ditaklimatkan agar menjadi pendamping dan pengapit untuk melakukannya tanpa kepentingan diri.

Cuma pesan kami, janganlah lagi ibu bapa mahu meneruskan keingkaran melalui tabiat-tabiat buruk setelah sedar anak-anak pun membentuk tabiat yang sama. Ini sesuai dengan firman Allah ini,

QS: 73. Al Muzzammil 17. Maka bagaimanakah kamu akan dapat memelihara dirimu jika kamu tetap kafir kepada hari yang menjadikan anak-anak beruban.

QS: 2. Al Baqarah 44. Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebaktian, sedang kamu melupakan diri mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab, Maka tidaklah kamu berfikir? 

Harap kami dapat memenuhi permintaan mereka yang bertanya. Tips seterusnya ialah perkongsian petua menangani anak-anak istimewa. 

Kudap Kudap
WARGA PRIHATIN

Sumber

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " Bagaimana Menangani Akhlak Buruk Anak-Anak "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM