Anak Bijak: Kaedah Tingkat Memori Anak
MyMetro: Menginginkan anak yang bijak? Apatah lagi
anak-anak yang soleh dan solehah kan? Kami pasti kita semua menginginkannya!
Malah sedari awal mengetahui diri mengandung, kita akan cuba menjaga
pemakanan, mengamalkan bacaan, doa-doa dan zikir yang mendoakan kebaikan anak
yang bakal dilahirkan. Bahkan ada sesetengah dari kita mengambil vitamin,
makanan tambahan untuk minda sedari anak kecil lagi. Pelbagai rujukan,
buku-buku, majalah juga penggunaan teknologi terkini juga menjadi antara kaedah
yang cuba digunakan bagi menambah ilmu dan belajar cara merangsang mindaanak-anak dengan berkesan.
Hakikatnya, semua itu adalah kuasa Allah swt. Segala apa
yang kita buat adalah sebagai satu usaha dan niatkan keikhlasan kerana
Allah dalam memelihara amanah dan anugerah yang dikurniakanNya. Memetik
kata-kata Prof Muhaya, "Berniatlah kita untuk mendidik anak-anak menjadi ahli syurga."
----------
Ketika mengandungkan anak pertama, seperti ibu lain Mazlina
Karim banyak membaca mengenai kaedah terbaik dalam mendidik anak-anak yang
kebanyakannya ditulis penulis Barat. Menyedari dia ingin mendapatkan didikan mengikut
cara Islam, Mazlina kemudian membaca biografi Imam Shafie yang mampu menghafaz
seluruh al-Quran pada usia tujuh tahun.
Ketika itu, pada fikirannya mustahil untuk anak orang lain menjadi seperti Imam
Shafie kerana dia insan terpilih dan hebat. Ketika itu juga Mazlina seolah
terdengar ada suara membisikkan kepadanya, ia tidak mustahil.
“Anak saya boleh mencapai apa yang saya fikirkan jika saya
berkeinginan dan dengan izin Allah, ia akan terjadi. Ketika hamil anak pertama
itu, saya bernazar jika impian tercapai, saya akan berkongsi dengan masyarakat
umum. Alhamdulillah anak saya (Darwisya Adrianna, 7, dan Darwish Adrian, 5)
mampu menghafaz 30 surah al-Quran sebelum mencapai usia tiga tahun,” katanya
yang menggunakan kaedah memainkan cakera padat video (VCD) surah yang perlu
dihafal anaknya pada waktu Maghrib bagi membantu mereka mengingati al-Quran
dengan lebih mudah.
Menurut Mazlina, terdapat pelbagai pandangan dalam
pendidikan awal kanak-kanak dan ia bergantung kepada latar belakang ibu bapa
dalam memilih kecenderungan pendidikan untuk anak mereka. Ada yang memilih
untuk mendahulukan pengajaran ilmu dunia contohnya membaca, menulis dan mengira
pada usia empat dan lima tahun. Sebab itu, rata-rata ibu bapa menghantar anak
ke sekolah tadika atau prasekolah.
Namun perbezaannya, pengajaran di sekolah hanya berhenti
setakat mengenal huruf, membaca dan mengira tanpa melatih untuk menghafal
sedangkan menghafal mempunyai banyak kebaikan yang tidak diketahui ibu bapa.
Antaranya, ia meningkatkan memori atau daya simpan maklumat
dalam otak kanak kanak. Ini dapat dilihat sejak hari pertama bayi dilahirkan,
mereka disambut dengan azan dan iqamat yang menandakan bayi boleh diajar dengan
memperdengarkan ayat al-Quran dan ia permulaan pendidikan sebaiknya untuk bayi
dan kanak-kanak.
“Sebenarnya otak kanak-kanak sudah sangat bersedia untuk
menerima apa saja pembelajaran sejak lahir. Otak mereka pada waktu ini ibarat
span yang amat mudah menyerap air. Malah mengikut kajian sains, pada usia dua
tahun, kapasiti otak kanak-kanak menyamai 80 peratus otak dewasa,” katanya yang
menetap di Shah Alam, Selangor. Mazlina memilih untuk mendedahkan ilmu al-Quran
terlebih dulu berbanding dunia kerana pelajaran bahasa boleh dipelajari di
tadika dan di sekolah nanti.
Sehingga umur anak-anaknya mencecah tiga tahun, Mazlina
tidak pernah mengajar A hingga Z atau kiraan satu hingga 10, bentuk dan warna
dalam bahasa Inggeris secara khusus. Tetapi anaknya Darwisya dan Darwish sudah
boleh mengenal dan menghafal sendiri dengan bantuan secara ti-dak langsung
daripada VCD kartun.
Selain itu, aktiviti menghafal mampu menjadikan kanak-kanak
menguasai sesuatu dengan cepat kerana mereka sudah memahami konsep al-Quran.
“Apapun saya yakin ini kerana otak mereka dilatih untuk
memberi tindak balas yang cepat ketika mengaji. Jika difikirkan ada benarnya.
Mengikut kajian sains, kanak-kanak yang belajar menghafal akan meningkatkankuasa otak kiri mereka. Otak kiri bertanggungjawab untuk menganalisa secara
analitikal seperti sains, matematik dan bahasa manakala otak kanan pula
bertindak untuk berfikir secara holistik seperti perkara berkaitan seni dan
muzik,” jelasnya.
Melatih otak menjadi kuat sama caranya dengan membentuk otot
tubuh bertenaga dan mantap. Jika inginkan badan sihat dan lebih stamina, perlu
rajin melakukan senaman.
“Keadaan ini sama dengan otak, tiada had umur minimum
memulakan latihan. Contohnya kanak-kanak akan mengingati lagu yang ibu mereka
dodoikan sebelum tidur dan boleh menyanyikannya semula apabila usia mereka
meningkat dua tahun ke atas. Anak saya contohnya mampu menghafaz surah dengan
mudah kerana selalu diperdengarkan surah itu ketika masih bayi.
“Pada usia dua tahun lapan bulan dia sudah menghafaz lapan
surah pendek dan sekurang-kurangnya 17 surah apabila usia mencecah tiga tahun,”
ujarnya.
Membaca dan menghafal dua perkara berbeza namun boleh
dijalankan serentak. Ibu bapa tidak perlu menunggu sehingga kanak-kanak itu
pandai membaca al-Quran untuk mula menghafal sebaliknya boleh dimulakan seawal
usia enam bulan. Buktinya, ramai huffaz (penghafal quran) daripada kalangan
orang buta. Ini bermakna seseorang yang tidak mengenal huruf juga boleh
menghafal al-Quran dengan baik.
Bertindak sebagai guru kepada dua anaknya, Mazlina
menjelaskan semua kanak-kanak mempunyai persamaan. Mereka berbeza dari segi
kualiti dan kuantiti didikan ibu bapa pada awal usia. Kanak-kanak jika
didedahkan lebih awal, mampu mempunyai tiga kemahiran iaitu mengenal huruf,
membaca dan menghafal al-Quran pada umur seawal tiga tahun.
Kemahiran yang diperoleh ini akan meningkatkan keupayaan,
mempengaruhi daya berfikir dan menyerap pelajaran apabila mereka dewasa nanti.
“Ia ibarat latihan otak yang akan menghasilkan daya tumpuan,
kreativiti dan kelajuan berfikir yang bermanfaat untuk jangka panjang. Namun
mengajar al-Quran kepada bayi dan kanak-kanak berbeza daripada mengajar orang
dewasa. Mengajar kanak-kanak memerlukan daya kreativiti yang lebih kerana perlu
memahami dunia kanak-kanak yang masih ingin bermain.
“Sebagai contoh, bayi berusia setahun akan lebih memaksa ibu bapa mencuri
tumpuan mereka untuk menyebut setiap kad imbasan kerana pada waktu ini, mereka
dalam peringkat suka meneroka dan mula melakukan pelbagai kerja sendiri. Ini
lebih ketara untuk kanak-kanak lelaki berbanding perempuan,” jelasnya.
Video: Darwish Belajar Kad Imbas
Berdasarkan pengalaman, anak lelaki dan perempuan mempunyai
cara belajar berbeza. Berbanding anak perempuan, anak lelaki lebih nakal dan
kurang daya tumpuan. Masalah pelat juga lebih dialami kanak-kanak lelaki
berbanding perempuan.
Jika ibu bapa mempunyai anak yang pelat, segeralah mengajar
al-Quran kerana ia terapi bercakap yang sangat elok bagi kanak-kanak.
“Ini kerana al-Quran perlu dibaca dan disebut dengan jelas
dan betul justeru dalam proses mengajar, kita menyebutnya dengan bulat dan
jelas, menyebabkan pelat mereka hilang secara berperingkat. Ini diakui pakar
kanak-kanak yang memberitahu untuk kanak-kanak pelat, ibu bapa perlu bercakap
dengan jelas pada setiap patah perkataan. Namun dalam kesibukan, ibu bapa
selalunya tidak berkesempatan berbuat begitu,” katanya.
Mazlina yang mula mendedahkan ayat al-Quran menerusi VCD
sejak anaknya berusia enam bulan teruja setiap kali melihat perkembangan mereka.
Setiap pagi selepas bangun tidur sebelum menonton rancangan kartun kegemaran
mereka, Mazlina memutarkan bacaan al-Quran terlebih dulu. Ini dilakukan secara
berterusan setiap pagi manakala pada waktu malam, dia mengambil masa 30 minit
sehingga satu jam untuk mengajar anaknya mengaji Iqra’.
“Setelah mencuba dan nampak hasilnya pada Darwisya dan
Darwish, saya membuat kesimpulan memang benar kata orang pendidikan bermula
dari rumah. Kaedah yang saya gunakan bermula daripada bayi baru lahir sehingga
tiga tahun.
“Saya tidak berjumpa sekolah khas yang mengajar bayi baru
lahir sehingga usia tiga tahun ke atas di Malaysia. Jadi ibu bapa yang perlu
menjadi guru dan rumah sebagai sekolah pertama untuk mereka,” katanya.
Darwisya yang kini bersekolah di Sekolah Antarabangsa Moden
Arab baru-baru ini mendapat semua A bagi tujuh mata pelajaran dengan empat
subjek mendapat markah penuh 100 peratus. Malah pengetua sekolah menyatakan
Darwisya seorang pelajar pintar.
“Saya yakin berkat mengajar al-Quran daripada kecil,
Darwisya mampu menguasai kemahiran menyerap apa saja ilmu yang diajar
kepadanya. Saya berharap ibu bapa tidak teragak-agak apa yang patut diajar dulu
kepada anak, sama ada ABC atau alif ba ta.
“Jika mengajar membaca bahasa Inggeris atau bahasa Melayu
kita akan berhenti setakat mengenal huruf, membunyikan perkataan dan membaca.
Tetapi menerusi al-Quran, ada satu langkah yang akan dikuasai oleh otak mereka
yang tidak akan diperoleh melainkan menghafal al-Quran. Inilah yang akan
meningkatkan daya memori kanak-kanak.
“Semakin panjang dan semakin banyak surah yang dihafal,
semakin tinggi kekuatan memori mereka,” katanya yang merujuk kepada sejarah
ilmuwan Islam ketika di zaman kegemilangan Islam apabila mereka memulakan
pendidikan sejak dari kecil lagi.
Mereka bukanlah tiba-tiba menjadi orang bijak pandai
sebaliknya menghafaz seluruh al-Quran sejak kecil sebelum berpindah ke cabang
ilmu lain seperti matematik, kimia, fizik, astrologi dan sains. Dengan cara
ini, muncul ramai ilmuwan Islam seperti al-Khawarizmi, Ibnu Khaldun, Ibnu
Rushd, Ibnu Sina, al-Farabi dan Ibnul Khaitam.
interesting info..mendidik dan mengajar perlu selari..Islam telah menggariskan panduan yang lengkap dalam mendidik anak-anak..cuma ..kita sebagai ibu bapa yang perlu mencorakkannya..corak bunga atas kain putih adalah mengikut creativity kita..
BalasPadam