Terkini

Menu

Kenali Jenis dan Warna Najis Bayi

Kenali Jenis dan Warna Najis Bayi


Warna najis bayi berubah-ubah dan pelbagai jenis. Kenali jenis-jenisnya dan warna najis bayi supaya  mudah bagi ibu untuk bertindak jika ada yang tidak kena.

Newborn poo: Meconium
Bagi bayi yang baru lahir, najis pertamanya berbentuk sebegini, Ianya mengandungi amniotic fluid, mucus, skin cells, dan lain-lain bahan di dalam rahim. Biasanya ia tidak berbau.
 


'Breastfeed poo'.
Bayi yang menyusu dengan susu ibu, wara najisnya adalah kekuningan seolah golden yellow. Dan ianya juga kurang berbau. Ada juga bayi yang menyusu badan mengalami najis yang agak kehijauan. Kebiasaannya disebabkan oleh bayi mendapat lebih foremilk iaitu susu di hadapan yang mana kandungannya adalah air dan protein yg rendah kalori. Bayi tidak sempat mendapatkan hindmilk iaitu susu yang mengandungi kangungan lemak.


Formula milk poo:
Yang ni adalah najis bayi yang diberi susu formula. Najis adalah bewarna kuning pecat dan agak lebih besar dari najis bayi yang 'breastfeed'. Ini kerana susu formula mengandungi molekul yang lebih besar dari susu ibu, dan sebab itu ianya agak susah dihadam oleh perut bayi. Baunya juga berbau agak kuat berbanding bayi yang diberi susu badan.
 


Iron fortified poo:
Contoh najis jika bayi diberi bahan yang mengandungi iron. Adalah normal jika bayi yang diberikan iron, najisnya akan berwarna kehitaman tetapi seger berjumpa doktor jika taida supplement iron diberikan tetapi najis bayi berwarna kehitaman.


Solid food poo:
Bayi yang diberi solid food akan mengalami perubahan najisnya seperti ini. Ianya berwarna seakan coklat dan agak berbau.


Poo with partially digested food:
Macam-macam ada dalam ni contohnya carrot hihi. Jangan risau bayi tidak apa-apa. Ini kerana makanan  yang dimakan tidak sempat hadam sepenuhnya kerana kadang-kadang bayi menyuap seberapa banyak makanan dalam mulut.


Cirit birit:
Najis jenis ini kerana bayi mengalami infection atau alergic pada sesuatu makanan. Bawa bayi berjumpa doktor jika keadaan berterusan.


Sembelit:
Bayi mengalami sembelit najisnya akan keras. Biasanya doktor akan cadangkan untuk mmberikan bayi jus atau air untuk mudahkan pembuangan najis bayi.


Najis yang mengandungi mukus:
Ini juga biasanya disebabkan oleh bayi alergic pada sesuatu ataupun mengalami infection. Bawa bayi ke hospitak jika ianya berlarutan.


Najis bercampur darah:
Jika najis normal bercampur darah, ada kemungkinan bayi mengalami alergi pada 'milk protein'.
Jika sembelit bercampur darah,kemungkinan ada kecederaan pada anusnya.
Ianya kemungkinan juga ada jangkitan bakteria.
 

Sumber: Facebook

Share This:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

3 ulasan to ''Kenali Jenis dan Warna Najis Bayi"

ADD COMMENT
  1. gud info ni! newly parent pls aware

    BalasPadam
  2. anak i hmpir berusia 2 thn..dr tgh bulan july hingga skang die sembelit,pertama kali berlaku bleeding mcm kite org pompuan dtg bulan,terus ke klinik ,doc ckp dubur ank sya koyak,sbb sembelit teruk,tanpa melihat pon bontot ank saye..kat situ dh rase semacam jer..doc bg syrup lactose dn ubt sapu bontot, x selang beberapa ari,my bby still xberak,dn selalu nangis skt perut nk berak..so i pegi beli ubat kat farmasi,name ubat tu i lupe,tp ubt berbentuk roket msk ikut bontot,br kuar najis, maksud kate ank i xboleh berak sendiri @ sembelit kuat, hnya bantuan ubat bontot sahaja br boleh berak..syrup lactose pon xjln,xmembantu langsung tuk die berak. i pon dh 2x tuka susu...stat dr last week,doc dr emergency deparment suh i stop susu,stop bg mkn nasi..just bg minum jus,yogurt,vitagen etc..refer pakar pediatrik(juz ambik drh dn smple najis)..sampai demam ank i...merajuk xnk smua tuh,nk susu..sb kesian i bg jgk..tup2 dr 2 ari lepas asyik muntah2..sehari 3-4 x muntah..mlm td muntah tgh tido..sek baik sedar..klau x lemas ....so i nak tanya ape jalan penyelesaian terbaik tuk anak i...b4 ni x prnh sembelit pon...

    BalasPadam
  3. Kesiannye...lama dh tu. Cbe bg die mealshake shaklee.. Sbb utk smbelit boleh. Klo nk nasihat pape psl shaklee insyaallah sy akn cbe bg yg terbaik. Sy rujuk dlu dr kwn2 n yg lbh arif. Xksh la bl dgn sapa pn jnj ank ok. N jgn lupe check ngn doc tgk usus or perit die k

    BalasPadam

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM