Terkini

Menu

11 Tip Atasi Keguguran

11 Tip Atasi Keguguran

Tip Atasi Keguguran

Bagi kebanyakan orang hamil untuk mencapai cukup bulan (37-40 minggu) tidak menjadi masalah. Lebih kurang 10-15% akan mengalami keguguran dan sebahagian besar daripada mereka yang berlaku dalam 3 bulan pertama. 

Keguguran berlaku sekali pun sudah cukup untuk menyebabkan trauma mental, dan jika ia terus di berulang, ia sangat buruk padahnya dan boleh merosakkan perkahwinan anda. Saya mempunyai pesakit yang telah hampir 10-12 kali keguguran diperingkat awal kehamilan.

1. Jumpa pakar gyne anda dengan seberapa segera . apabila anda terlambat datang haid , buat ujian kencing untuk mengesahkan kehamilan. 

2. Menahan diri daripada hubungan seksual sehingga mendapat nasihat daripada doktor anda.

3. Hormon sokongan - mempercayai bahawa salah satu faktor yang menyebabkan awal keguguran kekurangan progesteron . Saya biasanya memberi pesakit yang berulang kali gugur, hormon progesteron dalam bentuk suntikan atau tablet dalam 3 bulan pertama kehamilan.

4. Saya memberi multivitamin saperti obimin, asid folik, Vit C 1gm dan Vit E 400-800 IU setiap hari.

5. Penggalak imun - Jintan Hitam (habbatus Sauda), antioksidan yang diperoleh daripada ekstrak buah-buahan dan sayur-sayuran. Baru-baru ini saya juga beri Livovid iaitu sijenis supplement untuk membersihkan 'toxins dalam badan.

6. Bagi orang-orang yang gemuk dan mempunyai PCOS Saya akan beri mereka Metformin 500mg. Kurangkan karbohidrat dan gula. Jauhkan fast dan junk foods.

7. Rehat adalah amat penting. Kurangkan aktiviti-aktiviti fizikal dan mental., Jauhkan kerunsingan. Berehat sebanyak-banyaknya, jika perlu masuk hospital untuk berehat di atas katil, sekurang-kurangnya tinggal di rumah.

8. Jauhkan racun serangga atau semburan pewangi atau kimia.

9. Kurangkan Caffein dan juga teh, mengapa tidak mencuba air kelapa.

10. Kedudukan. Mudah ketika berbaring menyiarap jika anda mempunyai rahim retroverted dan belum lagi diperbetulkan, meletakkan 2 bantal di bawah perut anda. Luangkan 10-15 minit pada kedudukan itu pada kira-kira 10-11 pagi.dan pukul 3-4 petang dan setengah jam sebelum tidur.

11. Akhirnya - banyak relaksasi, dan untuk umat Islam, membaca quran, zikir dan doa. Positif dalam pemikiran, menghilangkan segala bentuk negatif.

Share This:

Post Tags:

PENAFIAN

Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit dan masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu


Sebahagian artikel adalah dari sumber luar yang dinyatakan punca sumbernya.

No Comment to " 11 Tip Atasi Keguguran "

  • To add an Emoticons Show Icons
  • To add code Use [pre]code here[/pre]
  • To add an Image Use [img]IMAGE-URL-HERE[/img]
  • To add Youtube video just paste a video link like http://www.youtube.com/watch?v=0x_gnfpL3RM